همشهری آنلاین: شورای امنیت سازمان ملل از تداوم درگیری در سوریه و در نزدیکی بلندی‌های جولان که هم مرز با فلسطین اشغالی است، ابراز نگرانی کرد.

un peackeeping

خبرگزاری اتریش گزارش داد، در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شد، به حضور سربازان دولت سوریه و همچنین شورشیان مسلح در منطقه حایل اشاره شده است.

شورای امنیت سازمان ملل در این بیانیه درخواست کرد طرفین به حفظ امنیت سربازان سازمان ملل مستقر در این منطقه پایبند باشند.

هیات ماموریت سازمان ملل با عنوان UNDOF (نیروی ناظر متارکه درگیری سازمان ملل) از سال 1974 در این منطقه بر توافقنامه آتش‌بس میان سوریه و رژیم صهیونیستی نظارت می‌کند.

نیروهای موسوم به کلاه آبی یا صلح بان در این منطقه حدود 1000 نفر و از اتباع اتریش، فیلیپین، هند و کرواسی هستند. صلح بانان سازمان ملل به تامین امنیت منطقه 70 کیلومتری حایل می پردازند که جداکننده سوریه و منطقه اشغال شده توسط رژیم صهیونیستی در سال 1967 موسوم به بلندی‌های جولان است.

اوایل ماه جاری بود که شورشیان سوری 21 سرباز کلاه آبی تبعه فیلیپین را ربوده و سپس آزاد کردند. ژاپن از بیم درگیری داخلی در سوریه نیروهای خود از UNDOF را خارج کرده است. کرواسی هم ماه فوریه پس از آنکه گزارش هایی مبنی بر آن منتشر شد که تسلیحات کروات در اختیار شورشیان سوری قرار گرفته است، اعلام کرد اگر امنیت نیروهایش تضمین نشود، آنها را از این منطقه خارج می کند.

در همین حال رژیم صهیونیستی هم تهدید کرده که اگر جنگ داخلی سوریه به بلندی های جولان کشیده شود، دست به کار خواهد شد. شورای امنیت از تکرار نقض آتش بس در این منطقه "به شدت ابراز نگرانی" کرده است.

کد خبر 206436
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز